Blandat randat varmt med olika garner

 
Det finns många självrandande garner som är populära till bl.a strumpor men jag vill blanda ränderna själv. Det blir många trådar att fästa men jag tycker ändå att det är roligare att själv bestämma, välja var olika färgränder ska vara. Sen tycker jag om att blanda olika garnfärger med varandra om jag stickar dubbelt garn. Det kan också bli två olika garn, som ett starkt ullgarn för att hålla bra, och ett mjukt alpacagarn för värmens skull. Båda är garner som inte kliar, på samma sätt som jag stickar mina hundtröjor
 
Två smalare trådar garn tillsammans tycker jag också blir varmare, än en enkel tråd av ett tjockare garn.. så tänker jag och det som ser enkelt och rustikt ut, är något jag tänkt ut och valt som en stil jag gillar att göra... blandat randat,  egna färgteman blir kul!
 
Nu är det populärt med halskragar så jag hittade ett gammalt mönster från en bok utg 63, och gjorde min egen stil på den och tumvantar och en riktigt varm mössa.
 
Halstuben kan man sticka på rundsticka runt, eller fram och tillbaks och sen sy ihop, eller sticka en kant med knapphål. Lagom maskor kan vara 104-108 maskor med dubbelt garn, höjd på enkel krage 12 cm, dubbelt om man vill göra en polokrage, dubbelvikt tub, prova själva.. ökningarna sedan för att komma ner ut på axlar och värme hals och nacke.. dela upp maskorna i 4 'hörn', där ökar man en maska före och en efter hörnmaskan (+2), runt varje hörnmaska (+2 x 4 = 8 m ökat), på vart 4:e varv och sticka så långt ner man vill ha, eller ut på axeln.. st nr 3,5 -4..
 
Hälften ull, hälften alpaca, som Mayflower Easy Care merinoull, och Drops alpaca, finns i nätbutiken Hobbii.se
 
 



Kommentarer

Tusen tack Monica.
Jag är mer än nöjd för detta finfina sett.

Kram från Anki i Uddevalla

Populära inlägg i den här bloggen

Stickat med Rustas reflexgarn

Ny modell till Whippet

2017 ny modell för hundtröjor, toypudel m.fl