Tips och grupper för hundtröjor

 
Bilden är vintern 2014 när Benzo, alias plutten, var ca ett halvår. Mitt första och enda försök att sticka en tröja med fyra ben, ett eget mönster och han tyckte inte alls om den! Jag visar den för att dela med mig av en dag när det inte alls blev som jag tänkt mig och att man får göra flera försök innan det blir så bra som möjligt
 
Vi har provat oss fram med olika modeller och mönster och olika hundar jag stickat till och det jag lärt mig på det är att alla är olika individer och gillar olika saker, eller ogillar med hundplagg och kläder. Vad jag vill berätta med detta är att det finns inga rätt eller fel sätt att göra plaggen, det är hunden som ska bära det som kommer visa om det lyckats eller inte. Några av mina tips är:
 
Mät hunden innan och lägg till för rörelsefrihet, sömsmån
 
Använd bra garner, t.ex sockgarn med hög andel ull och en del syntet för styrka och hållbarhet. Se på garnet om det är möjligt att tvätta i maskin, s.k superwashbehandlat garn. Köp inte garn som kliar till en nakenhund, eller fårull med lanolin som en del nakenhundar kan få klåda av, då är alpackaullen bättre utan lanolin.
 
 Det är synd att göra fina arbeten i akryl som lätt tappar formen, inte håller temperaturen m.m men kanske ha akryl ihop med olika ull, färgkanter, eller sticka provtröjor i akryl för att spara pengar
 
Många hundar tycker inte om höga halsar, huvor och luvor, sticka hellre en vanlig halskant. Vi människor använder halsdukar då vi fryser, men en hund kan behöva mer värme på bröstkorg och mage när det blåser kallt. Den delen av tröjan kan stickas med bästa värmande ullen, eller blanda två tunna garner varav ett är varm ull
 
Titta efter mönster till hundar och olika raser på nätet, google, facebook t.ex
 
Sy till Djuren (även stickat) - https://www.facebook.com/groups/131649640318572/
 
 
skriv gärna fler tips i kommentarerna:)
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stickat med Rustas reflexgarn

2017 ny modell för hundtröjor, toypudel m.fl

samma antal maskor men olika stora