Varmare vantar tips

Nu är det snart höst och kvällarna blir kallare. Vill man ha varmare vantar än vanliga har jag tips. Använd två tunna och olika ullgarner istället för ett tjockare, mera luft mellan fibrerna och med kombination olika egenskaper.

Jag brukar sticka med en tråd alpacka och en tråd ull t.ex drops karisma, viking sportgarn , novita el liknande. Strumpstickor nr 3,5 och antal maskor 40, = 4 x 10 m. Då blir vanten mjuk, varm och hållbar men tänk på att alpackagarner inte är bra i tvättmaskin, om man inte har tvättpåse, ulltvättprogram på 30 grader..

Den här sommaren har jag tränat på tumvantar, och när tummen väl fungerar ok är resten inte så svårt. En vante rakt upp och ner liknar foten på en raggsocka så jag minskar som jag brukar. Här har jag stickat med dubbelt garn för mera värme, en vante med resår 2 rm, 2 am, och en vante utan resår, bara en rullkant i annan färg. Mixa gärna olika färger på garnen också om ni tycker det är fint. På ovansidan kan man sticka in motiv på ca 18 m bredd




 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det första grundmönstret hundtröja

Stickat med Rustas reflexgarn

Ny modell till Whippet